Jei prieš keletą metų kas būtų paklausęs kuriuos kursus geriausia rinktis, turbūt būčiau bandęs atkalbėti nuo kursų lankymo (neverta pinigų ir laiko). Ilgainiui santykis švelnėjo. Suvokiu, kad yra visokių būdų mokytis ir yra žmonių kam formalus ugdymas yra daug priimtinesnis nei man.

Už tai noriu apgalvoti kaip rinkčiausi kursus pats. Įsivaizduokim kokią tai situaciją, kur man iš naujo reikia mokytis programuoti frontendą. Kaip vertinčiau kursus, į ką labiausia atkreipčiau dėmesį, kas mano akim atrodo svarbiausia renkantis kur mokytis.

Yra keli svarbūs suvokimai, tik po jų galėsim aiškiai vertinti kursus. Net nežinau kuris iš jų yra svarbesnis ir nuo kurio pradėti. Mėginam.

Ne žinių gauti, o sutikti mentorių

Jop. Visos programos, mokymosi būdai, strategijos, ir kitas BS yra antrinis reikalas. Svarbiausias reikalas ko eičiau mokytis į kursus yra sutikti mentorių. Priklausomai nuo mokyklos, gal net kelis.

Mokymosi programos visur vienodos. Programavimo tiesos vienodos visada. Nieko nepribursi, visur gausim tą patį. Kaip veikia kintamieji, kas tie ciklai, kaip apipavidalinti HTML'ą su CSS'ų ir t.t.

Už tai destytojų yra visokių visokiausių. Nežinau ar ši praktika dar taikoma (ar išvis kada buvo taikoma), bet esu savo akim matęs kaip kursų mokyklos mėgina samdyti itin nedaug patirties turinčius dėstytojus.

Tai nėra taip blogai žiūrint iš turinio pusės - info visur ir visada ta pati. Bet jei pažiūrėsim iš to ką toks žmogus gali duoti kaip mentorius, sunku paskyt.

Ar tas žmogus gali papasakoti kokią istoriją kaip buvo gerokai pastrigęs dėl kažkokio mažmožio, ar skiria kas gerai atrodo teorijoje, bet realybėje yra krūva kakos, ar gali sujungti tai ką mokomės su būsima darbo paieška.

Čia maždaug kaip su istorijos pamokom. Dalykus atsimenam ne dėl datų ar faktų, o dėl įdomių su tais faktais susijusių pasakojimų.

Gal čia labiausia apie tai, kad visokios war stories motyvuoja, suteikia daugiau informacijos apie pačią industriją, darbą ir daug labiau įveda į būsimo darbo kontekstą.

Ką išsiaiškinčiau apie būsimą dėstytoją

Pirmiausia, aišku, išsiaiškinčiau kas bus dėstytoja arba dėstytojas. Kaip atrodė to žmogaus karjera, kur ji ar jis dirba, ką pasakoja ir kuo dalinasi social ar kitur. Ar to žmogaus karjera yra panaši į tai ko norėčiau sau.

Suprantu, kad čia šiek tiek per stipriai atrodo, kad gali nebūti galimybės rinktis kito dėstytojo. Tada vertinčiau ar aš iš vis noriu lankyti tuos kursus.

Arba jei žmogus visą gyvenimą dirba corporate, o aš norėčiau dirbti startupėliuose, tai suvokčiau, kad galbūt šiek tiek prarasiu, nes ji ar jis neturės tų istorijų kurios įdomios man.

Kitas žingsnis būtų parašyti tam žmogui. Parašyčiau ką nors panašaus į:

Hey, planuoju lankyti tavo/jūsų vedamus kursus. Kaip galėčiau geriau jiems pasirengti? Gal galiu ką nors paskaityti ar pasimokyti?

Tegul mentorystė prasideda dar neprasidėjus kursams. Mano galva visai geras būdas patikrinti ar tas žmogus širdy yra mokytojas, kaip bendrauja, o kartu gauti gerų patarimų kaip gauti daugiau naudos iš būsimų mokymų.

Nerimą keltų jei nepavyktų gauti būsimo dėstytojo kontaktų. Arba jei mokykla neduotų visiškai aiškaus ir tiesaus atsakymo kas dėstys.

Gerai, tai svarbiausias paslaptis yra ta, kad į mokymus einam ne mokslų, o mentoriaus. Žmogus, kuris perduodamas informaciją, ją aplipdys savo patirtimi ir požiūriu. Dabar apie antrą, lygiai taip pat svarbią paslaptį.

Programavimo kursai neišmoko programuoti

Dabar jau mažiau, bet kadais man atrodė, kad klausiantys apie kursus ieško nerealistiško sutrumpinimo. Maždaug "mesiu krūvą pinigų mokyklai, o jie jau tegul mane moko". Paikas įsivaizdavimas.

Mokykla gali parodyti kur ieškoti tinkamo pagaliuko meškerei. Pagaliuką išsilaužti ir iš jo pasigaminti meškerę teks pačiam. Tik tada galėsim galvot kaip, kur ir su kuo tą žuvį gaudyt.

Mokytis, domėtis, atstriginėti reiks pačiam. Taip, dėstytojai padės koncentruotis į tinkamus dalykus, atstrigti greičiau, pasidalins savo požiūriu į iškylančius klausimus. Bet šitai yra tik mokymosi proceso papildas, kuris neatstoja pilnaverčio, gerai subalansuoto mokymosi ir nuosekliai vykdomo mokymosi plano.

Puiki vieta pereiti prie kitos revelation'o.

Programuotojai turi sugebėti mokytis savarankiškai

Ir mokomės mes visą laiką. Pradžioj mes turim daug mokytis, kad bent kažką suprastume, vėliau norim pasiekti tam tikrą lygį, tuo pat metu vis randasi nauji būdai atlikti tuos pačius darbus, nauji framoworkai, įrankiai, kalbos.

Kažin ar aš norėčiau šį nesibaigiantį mokymosi ratą pradėti nuo vietos, kur mane laikys už rankutės. Šis reikalas turbūt yra labiausia nutaikytas į visiškų pagrindų kursus.

Jei jau į tokius eičiau, tai tik sutikti mentorių. Tiesiog negaliu sugalvoti priežasties kodėl kas nors eitų į kursus mokytis visiškų pagrindų.

Paprasčiausias resursų švaistymas. Tai nereiškia, kad basics'ų kursų programos negali mums pasitarnauti. Jei nusižiūrėjai kokią nors pagrindų programą, ji gali būti puikus mokymosi planas.

Pasikartosiu, norimo kurso programa yra gidas ką mokytis. Parašyta, kad mokysies PHP, tai sėdi ir mokaisi PHP. Mokaisi kol pramoksti pagrindus, kol suvoki, kad jau išmokai beveik tai, ką mokytų tuose kursuose.

Gali pasitaikyti ir toks variantas, kad ypatingai stipriai pastringi. Tada galbūt galima galvoti ir apie kursus. Nors iš tikro net nežinau ar gali būti toks didelis pastrigimas mokantis pagrindus, kad reiktų vaduotis kursais.

Taikyčiau į programą pažengusiems

Mokyklos, kursai, camp'ai dažnai turi įvairių lygių programas. Jei dabar rinkčiaus tokį mokymosi būdą, iškart stengčiausi patekti į programą skirtą pažengusiems. Tokiose programose irgi dažniausia moko pagrindus, bet tuos, kuriuos jau daug sunkiau išmokti pačiam.

Kaip jau rašiau, pagrindus mokyčiausi pats. Galbūt renkantis mokymosi vietą, verta iš pradžių išsiaiškinti kokį lygį reikia pasiekti norint patekti į pažengusių grupes. Tada bus aišku ko siekti ir ką konkrečiai mokytis.

Galbūt pats ryškiausias tokių programų indikatorius yra mokinių atsirinkimas. Dažnai tai būna užduotys, techiniai testai ar kažkokios panašios užduotis atpažįstančios ar turi pakankamai sugebėjimų pradėti.

Kiek teko susidurti, įmonių vidinės akademijos ir mokyklos įkrenta į šią kategoriją. Turi stojimo užduotį, nepriima visų iš eilės, renkasi tuos, kurie jau įdėjo bent kažkiek savo darbo ir pastangų, kad taptų programuotojais.

Nors užsiminiau apie įmonių mokymus, realiai į pažengusių kategoriją gali įkristi viskas - ir mokamos mokyklos, ir campai, ir dar belenkas.

Ko noriu iš mokymų pažengusiems

Kad jau aptarėm visus svarbiausius klausimus, pažiūrėkim dar ir į turinį. Minėjau, kad jis nėra toks svarbus reikalas. Tiesa, yra dalykų, kuriuos geriau veikti mokantis nei kitus.

Svarbiausias klausimas yra ar mokymuose veiksiu tai, ką kasdien veikčiau darbe? Ar dirbsiu prie projektų, kokie bus darbe, ar naudosiu tuos pačius įrankius, ar darbų eiga bent kažkiek primins būsimą darbą.

Esu beveik įsitikinęs, kad taip ir bus. Mokymuose turėtume gauti kokį nors projektą, ne per daug besiskiriantį nuo realaus gyvenimo darbų ir stengtis jį įgyvendinti. Naudoti pačius populiariausius (daugiausia karjeros galimybių duosiančius) frameworkus, įrankius, softą ir bet ką, susijusį su mūsų amatu.

Vis tiek, tai yra geras klausimas prieš pradedant. Net jei išmoktum "ne pačią geriausią" kalbą ar frameworką, vis tiek būtų geriau nei neišmokti programuoti visai.

Iš kitos pusės, tam tikrų technologijų žinojimas gali įtakoti tai kaip vystisis tavo karjera, kokio tipo organizacijose dirbsi, kartais gali apriboti galimybes freelancinti.

Kaip meditavau pradėti mokyti žmones programuoti

Pabaigai trumpa istorija 😃

Praeitą vasarą gan rimtai galvojau apie mokymą programuoti. Iš smalsumo (ir noro sutikti bendraminčių) dalyvavau verslo mentorystės programoje. Ten reikėjo susigalvoti kokį verslą nori pradėti arba jei jau pradėjai, tai vystyti. Aišku aš susigalvojau daryti programavimo kursus.

Iš to gimė nemažai gerų dalykų. Pirmiausia viešas pranešimas apie programavimą, iš to pranešimo podkastas, o visai į rudens pusę net ir programavimo workshopas. Toks super easy intro į HTML.

Šie laipteliai turėjo atvesti iki mokymų programuoti, bet kažkaip suabejojau šituo reikalu. Dvejonių turėjau visokių. Pati pagrindinė buvo gan paprasta.

Mane sustabdė atotrūkis tarp pažado ir to ką galima pasiekti per programavimo kursus. Kiek tyrinėjau jau esamus mokymus, visur atrodė, kad pažada "išmokyti programuoti", bet nei mokymui skiriamas laikas, nei kas surašyta programose man neatrodė tinkantys viens kitam.

Galiausia sugalvojau, kad nenoriu pardavinėti tos tuščios ir gan iškreiptos svajonės "tapti programuoti". Daryti entry lygio kursus (kas yra kintamieji ir kaip veikia ciklai) atrodė neverta, labiau patyrusiems maniau neturėsiąs ką pasakyt, jie ir taip tinkamam kely. Kartu nemaniau, kad galėčiau ką nors įtikinti imtis labai ilgų, bent pusmetį truksiančių kursų.

Tikriausia šitas labiausia pasako ką aš galvoju apie formalius mokymus. Jie yra gerai, jei mes suvokiam kur einam ir nesitikim nerealistiškų rezultatų (kurie ne retai yra imply'inami).